De här uppgifterna ska lagras
Som operatör är du skyldig att lagra vissa abonnemangsuppgifter. Du ska vid behov kunna lämna ut dessa till brottsbekämpande myndigheter.
Grundregeln är att du som operatör inte får lämna ut några abonnemangsuppgifter som omfattas av tystnadsplikten. Själva innehållet i ett meddelande får du inte lämna ut, utom när en domstol har fattat beslut om hemlig avlyssning.
Vid misstanke om brott kan brottsbekämpande myndigheter begära att få ta del av till exempel abonnentens namn, adress och telefonnummer.
Vid utredning av allvarligare brottslighet kan myndigheterna även begära ut trafikuppgifter. Det kan handla om hur och när meddelandet har transporterats, och mellan vilka telefonnummer eller ip-nummer.
Vilka uppgifter som ska lagras mer i detalj framgår av förordningen om elektronisk kommunikation (2022:511), 7-8 §§ (länk till regelbiblioteket)
Lagringsreglerna gäller även om du använder NAT-teknik
Lagringsreglerna gäller även för operatörer som använder adressöversättningstekniken NAT (Network Adress Translation). NAT-tekniken innebär att ett större antal abonnenter samtidigt delar på en eller ett begränsat antal IP-adresser.
Så här länge ska du lagra uppgifterna
Olika uppgifter ska lagras olika länge:
- Uppgifter som uppstår vid telefonitjänst och meddelande-hantering (exempelvis sms, mms) via mobil nätanslutningspunkt ska du lagra i sex månader.
- Lokaliseringsuppgifter ska du lagra i två månader.
- Uppgifter som genereras eller behandlas vid internetåtkomst ska du lagra i tio månader. Det här gäller även NAT-uppgifter.
- Om uppgifterna identifierar den utrustning som används ska du lagra dessa uppgifter i sex månader.
Operatörer har rätt till ersättning för att lämna ut uppgifter
Som operatör har du rätt till ersättning för arbetet med att lämna ut uppgifter till brottsbekämpande myndigheter. Ersättningsnivåerna utgår från de största operatörernas kostnader.
Undantag för lagringsskyldighet
I vissa fall kan vi bevilja undantag från skyldigheten att lagra uppgifter för brottsbekämpande ändamål. I dessa fall gör vi en prövning av ärendet. Vi kommer bara att bevilja undantag från lagringsskyldigheten om det finns synnerliga skäl.
Att begära undantag
Det är du som leverantör som ska visa varför du bör få ett undantag från lagringsskyldigheten. Du ska även visa varför det inte är möjligt att någon annan utför lagringen.
Begäran om undantag skickas till:
Post- och telestyrelsen (PTS)
Box 6101
102 32 Stockholm
Eller till e-postadress: pts@pts.se
Vi på PTS ska höra med Åklagarmyndigheten, Polismyndigheten och Säkerhetspolisen innan vi fattar beslut om undantag. Vi får endast besluta om undantag om det finns synnerliga skäl. Beslutet om undantag kan vara förenat med villkor. Vi får även återkalla undantaget.
Vårt beslut kan överklagas till Förvaltningsrätten i Stockholm.