Fungerande telefoni och internet är avgörande för att samhället ska fungera. Att de elektroniska kommunikationsnäten är robusta och driftsäkra är ett gemensamt ansvar.

Ansvaret för att säkerställa en robust kommunikation i hela samhället fördelas på tre nivåer – operatörer, användare och staten.

Operatörer ansvarar för att hålla en grundläggande nivå av säkerhet

Det är operatörers ansvar att följa de grundläggande kraven på säkerhet. Alltså lagarna, förordningarna och föreskrifterna om driftsäkerhet, informationssäkerhet, säkerhetsskydd och nödkommunikation.

Dina skyldigheter som operatör

Den grundläggande garantin för att elektroniska kommunikationer är robusta är din expertis och erfarenhet som nätägare eller operatör. Du är skyldig att följa lagen om elektronisk kommunikation och PTS regler. Du behöver vidta nödvändiga åtgärder så att verksamheten uppfyller kraven på säkerhet i nät och tjänster för att undvika störningar och avbrott.

LEK - Lagen om elektronisk kommunikation

Föreskrifter och allmänna råd om säkerhet i nät och tjänster

Användare ansvarar för att tillgodose sina krav på säkerhet

Slutanvändare, alltså privatpersoner, verksamheter, organisationer och företag, ansvarar själva för att tillgodose specifika krav på robusthet, som den grundläggande nivån på säkerhet inte täcker. Ett sjukhus behöver till exempel själva betala för att säkerställa skydd som lever upp till verksamhetsspecifika krav.

Staten ansvarar för hela samhällets säkerhet 

Särskilda säkerhetskrav som omfattar hela samhället, och som de andra instanserna inte täcker, är statens ansvar. Här jobbar vi på PTS med att identifiera sårbarheter utifrån en bred samhällsnytta och genomför robusthetshöjande åtgärder i både normalläge, kris och höjd beredskap.

PTS finansierar åtgärder som stärker elektroniska kommunikationer

Basen för vårt arbete är att vi finansierar åtgärder som stärker infrastrukturen för elektroniska kommunikationer, för att på så sätt minska risken för allvarliga händelser. Vi strävar efter att genomföra åtgärder som samhället har nytta av oavsett situation.

Vi analyserar behov och tilldelar stöd

Vi analyserar behovet av robusthetshöjande åtgärder som ger nytta ur ett nationellt eller regionalt perspektiv. Därefter har operatörer möjlighet att ansöka om stöd för de satsningar vi identifierar. 

Vi prioriterar de åtgärder som effekt för många. När vi väljer ut åtgärder så utgår vi från vår inriktning för totalförsvaret.

Kontakta oss

Under ansökningsprocessen behöver ni ha en dialog med oss. Om du har frågor under ansökningsprocessen, kontakta oss på pts@pts.se när ni tar fram ert ansökningsunderlag.

Vi kan inte finansiera åtgärder som operatörer är skyldiga att vidta enligt lag, eller som marknaden kan lösa själv. 

Hotbilder – vad kan drabba infrastrukturen för elektronisk kommunikation?

Det finns många sorters hot som kan påverka elektronisk kommunikation. Naturhändelser, sabotage, terroristhandlingar eller antagonistiska handlingar är några. Därför behöver åtgärderna för att säkerställa robust kommunikation också ta hänsyn till många aspekter.

Hot i vardagen

Omfattande och långvariga elavbrott är ett av de allvarligare hoten i fredstid. Cyberangrepp och fysisk påverkan mot teleanläggningar genom stöld och sabotage är några andra. 

Hot vid höjd beredskap

Vid höjd beredskap kan man förvänta sig cyberangrepp och verkan från olika typer av vapen, som fysiskt förstör infrastruktur.

Sidan uppdaterades: