Inkomna frågor och svar
Ska kalkylmodellens modellerade nät ansluta de byggnader som faktiskt är anslutna idag eller de byggnader som en hypotetisk effektiv operatör skulle förväntas ansluta?
De modellerade näten ska ansluta de byggnader som är anslutna till befintliga nät. PTS anser att det är rimligt att en hypotetisk effektiv operatör skulle dimensionera sitt fibernät till anslutna hushåll. Dessa användare har betalat en anslutningsavgift, vilket signalerar avsikten att köpa tjänster som erbjuds via det relevanta nätet även om dessa hushåll ännu inte skulle vara aktiverade.
Ska homes passed också ingå i modellens kostnadsberäkning?
Kalkylmodellen föreslås ansluta de byggnader som faktiskt är anslutna. Homes passed kommer därför inte att anslutas och kostnader för dessa byggnader kommer, som utgångspunkt, inte att beräknas i modellen.
Ska kalkylmodellen beräkna tillträdespriser för ett nät eller för 61 olika nät?
Modellen ska kunna beräkna tillträdeskostnader för varje reglerad tjänst på varje relevant marknad (61 stycken enligt det nyligen publicerade utkastet till marknadsanalys).
Vad innebär den modifierade scorched node-ansatsen? Hur modelleras accessnodernas placering? Utgår modellen ifrån den faktiska placeringen av, och antalet, accessnoder?
Den föreslagna modifierade scorched node-ansatsen innebär att modellen utgår ifrån det faktiska antalet accessnoder i varje nät. Att utgå från det faktiska antalet noder innebär att tillträdestjänsternas värdeskapande (i form av hur stor efterfrågan som i gomsnitt görs tillgänglig via de relevanta noderna) reflekteras. Placeringen av dessa noder bestäms utifrån de anslutna byggnadernas placering och effektivitetskriterier som definieras av PTS.
Ligger fastställandet av kalkylräntan inom WIKs uppdrag eller hanterar PTS detta internt?
PTS kommer att fastställa kalkylräntan. Ett separat utkast till WACC-rapport planeras publiceras för samråd med marknaden under 2026.