Företag kan ha betydande marknadsinflytande på olika marknader för elektronisk kommunikation. På engelska kallas detta för ”Significant Market Power” (SMP). Det innebär att det kan finnas risk för att marknadsinflytandet används på ett sådant sätt att konkurrensen drabbas. Om PTS analyser visar att en aktör har ett sådant betydande marknadsinflytande ska PTS besluta om skyldigheter som aktören måste följa i syfte att minska risken för konkurrensproblem på den aktuella marknaden, så kallad förhandsreglering.
Beslut som bildar spelregler
Inom EU gäller gemensamma regler om förhandsreglering av marknader som där det finns konkurrensproblem. EU-kommissionen rekommenderar vilka marknader som ska analyseras av de nationella regleringsmyndigheterna. Om det finns skäl kan även marknader som inte står med i EU-kommissionens rekommendation analyseras och regleras.
I Sverige finns dessa regler i Lagen om elektronisk kommunikation.
Marknader som regleras
Vi på PTS reglerar i dag marknaderna för fast och mobil samtalsterminering. Vi reglerar också lokalt tillträde till fibernät, samt marknaderna för utsändning av fri-tv och analog ljudradio via marknätet.
Vi kan besluta om olika skyldigheter för aktörer med betydande marknadsinflytande på en eller flera marknader för elektronisk kommunikation, för att lösa de konkurrensproblem som finns på den aktuella marknaden. Det är vanligt att besluta att andra företag ska få möjlighet att använda nät eller tjänster som kontrolleras av SMP-operatören, så kallat tillträde. Ett annat exempel på en sådan skyldighet är att besluta vilka priser som en aktör får ta ut, eller vilken prissättningsmetod som ska användas.
Marknaden för elektronisk kommunikation kan delas in i vissa så kallade delmarknader. En delmarknad är en avgränsad del där operatörer säljer, köper och hyr tjänster mellan varandra. EU-kommissionen har bestämt att några av dessa delmarknader ska regleras av oss på PTS.
Så tar vi fram reglerna
För att ta fram reglerna behöver vi på PTS gå igenom följande steg
- titta på hur delmarknaden ser ut – både geografiskt och produktmässigt.
- Om vi kommer fram till att det finns konkurrensproblem på den avgränsade marknaden ska vi besluta om vilken eller vilka operatörer som har ett betydande inflytande på marknaden.
- Därefter ska vi besluta om skyldigheter för dessa operatörer, till exempel om att ge andra operatörer tillgång till nät eller tjänster.
Det finns också möjligheter för aktörer med betydande inflytande att göra åtaganden till PTS om att frivilligt ge tillträde på vissa villkor. PTS ska då utvärdera dessa åtaganden och kan besluta att åtagandet ska gälla istället för att PTS ska utfärda motsvarande skyldigheter om åtagandena är tillräckliga för att konkurrensproblem inte ska uppstå.
Samråd med operatörer och andra aktörer
Under arbetet med att ta fram regler genomför vi samråd med operatörer och andra aktörer. Det sker i två omgångar. Vi skickar även underlaget till Konkurrensverket, som kan återkomma med synpunkter.
Vi skickar det föreslagna beslutet till EU-kommissionen
Innan regleringen beslutas skickar PTS ett utkast på beslutet till EU-kommissionen, de övriga europeiska regleringsmyndigheterna, och Konkurrensverket. EU-kommissionen får en månad på sig för att lämna yttranden om beslutet och kan i vissa fall besluta att PTS inte får anta den föreslagna regleringen.
Vi kontrollerar att reglerna efterlevs
PTS granskar genom tillsyn att aktörerna följer de beslut som fattas och de skyldigheter som följer av lag eller annan bestämmelse.
Om vi misstänker att lagen eller skyldighetsbesluten inte efterföljs ska vi lämna en så kallad underrättelse till den aktör som ärendet gäller.
I första hand ser vi helst att aktören frivilligt väljer att rätta sig. Men om det inte sker kan vi förelägga aktören att följa PTS beslut. Vi har möjlighet att förena ett sådant föreläggande med vite.
Varje år tar divisionen för marknadsutveckling fram en tillsynsplan för årets planerade tillsyn. Divisionen tar även årligen fram en tillsynsrapport för att redogöra för den tillsyn som genomförts under året.
Avstängning – om operatörer inte kommer överens
Det kan uppstå situationer där till exempel en nätägande operatör vill stänga av en annan operatör från att använda nätet. Det kan till exempel ske om det finns en tvist kring ersättning.
För att abonnenter inte ska drabbas
Vid en avstängning finns risken att oskyldiga abonnenter drabbas och inte kan använda de kommunikationstjänster som de har ingått avtal om. Vi på PTS har därför möjlighet att besluta att avstängningen inte får ske under en övergångsperiod.
Informera oss minst en vecka innan avstängning
Om du som operatör vill stänga av en annan aktör från ditt nät måste du informera oss på PTS minst en vecka innan avstängningen. Du behöver informera oss om bland annat
- varför avstängningen ska ske
- hur många kunder som kommer drabbas
- och vilka olika användare som kan komma att drabbas (till exempel sjukhus eller privatpersoner).
Vi prövar sedan ärendet och beslutar om avstängningen kan ske eller om trafiken behöver hållas igång under en övergångsperiod.
Ansvaret för att informera berörda kunder ligger på den aktör som riskerar att bli avstängd. Men vi på PTS kan också informera abonnenterna.
Tillträde till fastighetsnät
PTS har möjlighet att tvinga en nät- eller fastighetsägare att ge tillträde till bredbandsnät i eller nära byggnader, så kallade fastighetsnät. Bestämmelserna finns för att stärka konkurrensen genom att se till att slutkunderna kan nås av fler än en operatör.
Den som vill få tillträde kan skicka in en ansökan till PTS som prövar ansökan och kan fatta beslut om att tillträde ska ges och på vilka villkor.
Utbyggnadslagen
Genom utbyggnadslagen kan kan den som vill bygga ut fast eller trådlöst bredband få tillträde till andras infrastruktur eller samordna sin utbyggnad med andra – allt för att bredbandsutbyggnad ska bli billigare.
PTS är utsedd tillsynsmyndighet för lagen.