Så här kan du tänka vid valet av elektronisk underskrift.

Det finns inga allmänna regler som bestämmer när en enkel, avancerad eller kvalificerad elektronisk underskrift ska användas.

Ibland kan det finnas krav på att du ska använda avancerade elektroniska underskrifter. Men utöver det är det verksamhetens behov som avgör underskriftsmetod du kan välja. 

Enkel elektronisk underskrift

Du kan välja en enkel elektronisk underskrift om:

  • Du har god kännedom om dem som ska skriva under, till exempel medarbetare.
  • Underskriften sker i interna system av medarbetare som i tidigare skede identifierat sig på något sätt, exempelvis i samband med inloggning på en dator tillhörande verksamheten.
  • Personen som ska skriva under har i ett tidigare skede identifierat sig på något sätt, exempelvis i samband med inloggning i en e-tjänst.
  • Det som ska skrivas under avser ärenden av enklare natur eller icke känsliga uppgifter.

Avancerad elektronisk underskrift

Du kan välja en avancerad elektronisk underskrift om:

  • Det finns lagkrav som kräver avancerade elektroniska underskrifter.
  • Du har interna krav på informationssäkerhet som ställer höga krav på riktighet och att förändringar kan upptäckas.
  • Du har ett behov att med högre grad av säkerhet identifiera personen som skrivit under.

Kvalificerad elektronisk underskrift

Du kan välja en kvalificerad elektronisk underskrift om:

  • Du skickar eller tar emot elektroniskt underskrivna dokument från företag eller personer från andra EU-länder.
  • Du skriver under beslut eller intyg som kan behöva användas och valideras av tredje part i andra EU-länder.
  • Verksamhetens behov ställer krav på kvalificerade elektroniska underskrifter.

Här finns mer information om de krav som ställs på en kvalificerad elektronisk underskrift. 

Information hos myndigheten för digital förvaltning (Digg)

Myndigheten för digital förvaltning (Digg) har mer information på sin webbplats om e-legitimation och e-underskrifter. 

Sidan uppdaterades: