Användare
PTS tar emot och hanterar klagomål om misstänkta överträdelser av DSA från användare som befinner sig eller är etablerade i Sverige.
Om du som användare anser att en leverantör av en förmedlingstjänst har överträtt sina skyldigheter enligt DSA kan du lämna in ett klagomål till PTS.
Exempel på vad ett klagomål kan gälla:
- Att en förmedlingstjänst saknar en kontaktpunkt för användare
- Att en värdtjänst inte har verktyg för att anmäla misstänkt olagligt innehåll
- Att en onlineplattform saknar ett system för att hantera klagomål från användare
PTS har inte befogenhet att ändra, ta bort eller återställa innehåll. PTS kan inte heller ge användare tillgång till en tjänst, exempelvis om ditt konto har blivit avstängt. Slutligen kan PTS heller inte lösa tvister mellan enskilda personer och leverantörer av förmedlingstjänster.
Det klagomål som du lämnar in till PTS kan utgöra underlag i PTS, eller någon annan myndighets, tillsyn. Om leverantören som tillhandahåller den förmedlingstjänst som du vill klaga på är etablerad i en annan medlemsstat, kan PTS lämna över klagomålet till den medlemsstatens DSC.
Lämna in klagomål till PTS (e-tjänst)
Leverantörer
Rättslig företrädare för leverantörer utanför EU
Är du en leverantör av förmedlingstjänster som inte har ett etableringsställe i EU men som erbjuder tjänster i EU? Då är du skyldig att utse en rättslig företrädare i ett av de EU-länder där du erbjuder dina tjänster.
Om du vill anmäla en rättslig företrädare i Sverige ska du meddela PTS den rättsliga företrädarens namn, postadress, e-postadress och telefonnummer.
Skicka dessa till pts@pts.se
Modereringsbeslut
Är du en leverantör av onlineplattformar som är skyldig att rapportera modereringsbeslut till kommissionen enligt artikel 24.5 i DSA? Det gör du via ett formulär på EU-kommissionens webbplats
Formulär för att rapportera modereringsbeslut (EU-kommissionens webbplats)
Om du har frågor till PTS om formuläret eller rapporteringsskyldigheter kan du ställa dessa via mejl till pts@pts.se.
Undantag för mikro- och småföretag
Flest skyldigheter enligt DSA gäller för mycket stora onlineplattformar (VLOP), och mycket stora onlinesökmotorer (VLOSE). Det är plattformar och sökmotorer har mer än 45 miljoner användare i månaden. Det är EU-kommissionen som utreder och beslutar om vilka plattformar och sökmotorer som definieras är mycket stora.
De skyldigheter som gäller för onlineplattformar ska i de allra flesta fall inte tillämpas på plattformar som är mikro- eller småföretag. Definitionen på mikro- och småföretag följer EU:s rekommendation 2003/361/EG, vilket avser företag som sysselsätter färre än 50 personer och har en omsättning eller balansomslutning som inte överstiger 10 miljoner euro per år.
Ytterligare skyldigheter för leverantörer av förmedlingstjänster
Mer information om ytterligare skyldigheter för leverantörer av förmedlingstjänster hittar du på EU-kommissionens webbplats.
Forskare
Är du forskare vid en svensk forskningsorganisation och vill ansöka om dataåtkomst från en mycket stor onlineplattform (VLOP) eller mycket stor onlinesökmotor (VLOSE)? Då kan du lämna in en ansökan till PTS genom att skicka mejl till DSA-CERT@pts.se
Efter en preliminär bedömning kommer PTS att överlämna ansökan till det EU-land där plattformen eller sökmotorn är etablerad. Det är den myndigheten som gör en slutlig bedömning av ansökan.
Tänk på att ansökan ska visa att samtliga villkor i artikel 40.8 i DSA är uppfyllda, och att relevanta bilagor och underlag bifogats.
Du kan läsa mer om dataåtkomst för forskare samt frågor- och svar på EU-kommissionens hemsida, där du också hittar en lista över vilka mycket stora onlineplattformar och mycket stora onlinesökmotorer du kan ansöka om data från.
EU-kommissionen arbetar på en delegerad akt om dataåtkomst, vilken kommer att komplettera DSA i denna del. För eventuella frågor kan du kontakta PTS genom mejl till DSA-CERT@pts.se.
Myndigheter
Som nationell samordnare för digitala tjänster i Sverige tar PTS emot förelägganden om att agera mot olagligt innehåll och förelägganden om att tillhandahålla information, som utfärdas av svenska myndigheter och domstolar mot leverantörer av förmedlingstjänster.
PTS har ansvar för att dela kopior på inkomna förelägganden med andra samordnare för digitala tjänster inom EU.
Om du jobbar på en myndighet som ska ge in förelägganden till PTS ska du skicka beslutskopia med överklagandehänvisning samt information om föreläggandets verkan via mejl till pts@pts.se.
Har du frågor om något?
Hör gärna av dig till oss via mejl till pts@pts.se.
Betrodda anmälare
Betrodda anmälare (på engelska trusted flaggers) är aktörer som är experter på att upptäcka vissa typer av olagligt innehåll på nätet inom sina sakkunskapsområden och anmäla det till onlineplattformar. Plattformarna är skyldiga att behandla anmälningar från betrodda anmälare med prioritet. Status som betrodd anmälare gäller i hela EU.
EU-kommissionens förteckning över betrodda anmälare
Vill ni ansöka om status som betrodd anmälare?
PTS roll som nationell samordnare av digitala tjänster innebär bland annat att myndigheten kan bevilja status som betrodd anmälare för sökande som är etablerade i Sverige och som uppfyller villkoren i artikel 22 i DSA-förordningen.
Skicka er ansökan till DSA-CERT@pts.se
Tänk på att bifoga komplett underlag som visar att ni uppfyller samtliga villkor i artikel 22 i DSA.
Organ för tvistlösning utanför domstol
PTS roll som nationell samordnare av digitala tjänster innebär bland annat att vi certifierar tvistlösningsorgan som är etablerade i Sverige och som uppfyller villkoren i artikel 21 i DSA-förordningen.
Vill ni ansöka om certifiering som tvistlösningsorgan?
Skicka er ansökan till DSA-CERT@pts.se.
Tänk på att bifoga komplett underlag som visar att ni uppfyller samtliga villkor i artikel 21 i DSA.