Förordningen om digitala tjänster (Digital Services Act, DSA) gäller digitala tjänster, exempelvis plattformar, och ställer krav på att det finns system och processer som stärker skyddet av användares rättigheter.

Digitala tjänster är för många en självklar del av vardagen. Digitaliseringen har öppnat för nya möjligheter, men också vissa samhällsutmaningar och risker. Spridning av olagligt innehåll, desinformation och bristande transparens kring hur digitala tjänster fungerar är ett par exempel på det.

För vilka gäller DSA?

DSA innehåller regler för det som kallas förmedlingstjänster. Det är digitala tjänster som kopplar samman användare med varor, tjänster eller information. Förordningen gäller alla förmedlingstjänster som riktar sig till användare inom EU - oavsett var leverantören av tjänsten är etablerad.

Olika skyldigheter enligt DSA beroende på storlek

DSA innebär flest skyldigheter för mycket stora onlineplattformar och sökmotorer (tjänster som har fler än 45 miljoner användare i månaden). I de flesta fall är mikro- och småföretag undantagna från reglerna i DSA.

The EU’s Digital Services Act (EU-kommissionen)

Är ditt företag leverantör av en förmedlingstjänst finns mer information om vad som gäller på sidan: Berörs du av DSA-förordningen?

När du använder digitala tjänster

Tanken med DSA är att skapa en tryggare och säkrare miljö online. 

Du ska kunna anmäla olagligt innehåll till onlineplattformar

Reglerna i DSA syftar till att skydda användare från vilseledande information och minska olagligt innehåll online. Det sker bland annat genom att användare ska kunna anmäla olagligt innehåll som finns på digitala tjänster. Onlineplattformar och andra tjänster måste ha rutiner för att ta hand om anmälningarna.

För dig som användare betyder det bland annat att:

  • Du enkelt ska kunna anmäla olagligt innehåll direkt på plattformen eller tjänsten.
  • Plattformen/tjänsten ska bekräfta att de fått din anmälan.
  • Du kan klaga om ditt eget innehåll tas bort felaktigt. Du kan även klaga om ditt konto tas bort.
  • Du har rätt att få en förklaring om ditt konto stängs av.
  • Om plattformen fattar beslut om att begränsa eller ta bort ett konto eller innehåll, så har du som användare rätt att få en motivering till varför.

Du ska veta när du ser reklam

Reglerna säger också att det ska vara tydligt vad som är reklam på onlineplattformar. Du ska kunna ta reda på varför du ser vissa annonser. Onlineplattformar får inte heller använda känsliga uppgifter (som religion eller politiska åsikter) för att rikta annonser till dig.

Det som är olagligt offline är olagligt online

Det är inte reglerna i DSA bestämmer inte vad som är lagligt eller olagligt. Samma lagar som gäller offline gäller också på nätet. Vissa plattformar kan dock ha egna, striktare, regler i sina användarvillkor.

Så gör du för att anmäla olagligt innehåll

Om du upptäcker olagligt innehåll så ska du ha möjlighet att anmäla det direkt till en digital tjänst eller plattform.

  • Plattformarna/tjänsterna ska ha anmälningsverktyg som du kan använda
  • Spara gärna all kommunikation du har haft med plattformen/tjänsten
  • Vänta på svar eller åtgärd från plattformen.

Om det inte hjälper kan du lämna ett klagomål till oss

Om du redan kontaktat plattformen men plattformen inte svarar eller åtgärdar problemet kan du vända dig till oss på PTS. Vi kan inte ta bort innehåll, ge tillbaka åtkomst för avstängda konton eller lösa personliga tvister. Men vi kan följa upp att plattformarna har rutiner, verktyg och system för att ta emot klagomål.

PTS tar emot klagomål från användare i Sverige eftersom man enligt reglerna i DSA ska lämna in klagomålet i den medlemsstat där man är etablerad i. För att vi ska kunna handlägga klagomålet bör det innehålla exempelvis skärmklipp från all kommunikation med plattformen som är kopplad till händelsen i fråga och/eller en kopia av modereringsbeslutet. Om företaget inte är verksamt i Sverige, så lämnar vi ofta över ärendet till rätt europeiska myndighet. Vi samarbetar med alla EU-länder.

Tänk på att

  • Lämna dina kontaktuppgifter att lämna dina kontaktuppgifter om du vill ha återkoppling från oss på ditt klagomål
  • Beskriva vad som har hänt
  • Ta skärmdumpar om det behövs
  • Spara all kommunikation med plattformen/tjänsten
  • Om du blir utsatt för brott ska du alltid vända dig till Polisen i första hand

PTS är samordnare för digitala tjänster

PTS är nationell samordnare för digitala tjänster (på engelska Digital Service Coordinator, DSC) i Sverige. Det innebär att PTS har uppdraget att följa upp att reglerna i DSA följs i Sverige. Som DSC samverkar vi med andra motsvarande myndigheter i Europa med målet att skapa en konsekvent tillämpning och ett effektivt samarbete inom EU.

PTS är även utsedd till tillsynsmyndighet tillsammans med Konsumentverket och Mediemyndigheten.

Konsumentverket | Konsumentverket

Mediemyndigheten - Mediemyndigheten

Målgrupper som berörs av DSA-förordningen

Berörs du av DSA-förordningen?

DSA-förordningen berör många målgrupper.

Sidan uppdaterades: