Så funkar lagen
Digital Services Act, DSA, är regler från EU som ska göra internet säkrare och mer pålitligt. Reglerna gäller för onlineplattformar som:
- Sociala medier (som Facebook, Instagram, TikTok)
- Köp- och säljsajter (som Blocket)
- Videoplattformar (som YouTube)
- Sökmotorer (som Google)
Reglerna gäller för alla onlineplattformar som är tillgängliga för användare i EU, oavsett om tjänsteföretaget är etablerat inom unionen eller inte.
När det handlar om de riktigt stora plattformarna, med över 45 miljoner användare i EU, så finns det extra stränga krav som de ska följa.
The EU’s Digital Services Act (EU-kommissionen)
Du ska kunna anmäla olagligt innehåll till onlineplattformar
Reglerna ska stoppa olagligt innehåll från nätet och skydda användare från vilseledande information. Det sker bland annat genom att användarna ska kunna anmäla olagligt innehåll som finns på webbplatserna. Onlineplattformarna måste ha rutiner för att ta hand om klagomålen.
För dig som användare betyder det bland annat att:
- Du enkelt ska kunna anmäla olagligt innehåll direkt på plattformen.
- Plattformen måste bekräfta att de fått din anmälan.
- Du kan klaga om ditt eget innehåll tas bort felaktigt. Du kan även klaga om ditt konto tas bort.
- Du har rätt att få en förklaring om ditt konto stängs av.
- Om plattformen fattar beslut om att begränsa eller ta bort ett konto eller innehåll, så har användaren även rätt att få en motivering till varför.
Du ska veta när du ser reklam
Reglerna säger också att det ska vara tydligt vad som är reklam. Du ska få veta varför du ser vissa annonser. Plattformar får inte heller använda känsliga uppgifter (som religion eller politiska åsikter) för att rikta annonser till dig.
Det som är olagligt offline är olagligt online
Reglerna i DSA bestämmer inte vad som är lagligt eller olagligt. Det är samma lagar som gäller på nätet. Vissa plattformar kan också ha egna, striktare, regler i sina användarvillkor.
Så gör du om något går fel
Om du upptäcker olagligt innehåll så har du möjlighet att anmäla detta direkt till plattformen.
- Plattformarna ska ha anmälningsverktyg som du kan använda
- Spara gärna all kommunikation du har haft med plattformen
- Vänta på svar eller åtgärd från plattformen.
Det här gör PTS
Om detta inte hjälper kan du vända dig till oss på PTS. Vi kan inte ta bort innehåll, ge tillbaka åtkomst för avstängda konton eller lösa personliga tvister. Men vi kan följa upp att plattformarna har rutiner, verktyg och system för att ta emot klagomål.
Om företaget inte är verksamt i Sverige, så lämnar vi ofta över ärendet till rätt europeiska myndighet. Vi samarbetar med alla EU-länder.
I Sverige är PTS utsedd till nationell samordnare för digitala tjänster. PTS är även utsedd till tillsynsmyndighet tillsammans med Konsumentverket och Mediemyndigheten.
Konsumentverket | Konsumentverket
Mediemyndigheten - Mediemyndigheten
Så kontaktar du PTS
Tänk på att
- Lämna dina kontaktuppgifter
- Beskriva vad som har hänt
- Ta skärmdumpar om det behövs
- Spara all kommunikation med plattformen
- Om du blir utsatt för brott kan du alltid vända dig till på Polisen
Berörs du av DSA-förordningen?
För användare
Som användare kan du lämna in klagomål till PTS om en aktör som omfattas av reglerna inte har tagit hand om ditt klagomål.
För leverantörer
Är du en leverantör av förmedlingstjänster som inte har ett etableringsställe i EU men som erbjuder tjänster i EU? Då är du skyldig att utse en rättslig företrädare i ett av de EU-länder där du erbjuder dina tjänster. Om du vill anmäla en rättslig företrädare i Sverige ska du meddela PTS den rättsliga företrädarens namn, postadress, e-postadress och telefonnummer.
Skicka dessa till pts@pts.se.
Är du en leverantör av onlineplattformar som är skyldig att rapportera modereringsbeslut till kommissionen och har frågor till PTS kan du ställa dessa till pts@pts.se.
För forskare
Är du en forskare kopplad till en svensk forskningsorganisation som vill ansöka om dataåtkomst rörande mycket stora onlineplattformar eller mycket stora onlinesökmotorer (VLOP och VLOSE)? Om du vill att PTS ska granska din ansökan innan denna skickas vidare till det land där plattformen eller sökmotorn är etablerad kan du skicka din ansökan till pts@pts.se.
Organ för tvistlösning utanför domstol
PTS roll som nationell samordnare av digitala tjänster innebär bland annat att myndigheten certifierar tvistlösningsorgan som är etablerade i Sverige och som uppfyller villkoren i artikel 21 i DSA-förordningen. Vill ni ansöka om certifiering som tvistlösningsorgan?
Skicka er ansökan till pts@pts.se.
Betrodda anmälare
PTS roll som nationell samordnare av digitala tjänster innebär bland annat att myndigheten kan bevilja status som betrodd anmälare för sökande som är etablerade i Sverige och som uppfyller villkoren i artikel 22 i DSA-förordningen. Vill ni ansöka om status som betrodd anmälare?
Skicka er ansökan till pts@pts.se.
För myndigheter
Om du jobbar på en myndighet som ska ge in förelägganden till PTS (som är samordnare för digitala tjänster) kan du kontakta oss på pts@pts.se.