För vilka gäller DSA?
DSA innehåller regler för det som kallas förmedlingstjänster. Det är digitala tjänster som kopplar samman användare med varor, tjänster eller information. Förordningen gäller alla förmedlingstjänster som riktar sig till användare inom EU - oavsett var leverantören av tjänsten är etablerad.
Olika skyldigheter enligt DSA beroende på storlek
DSA är i huvudsak inriktad på mycket stora onlineplattformar och sökmotorer (tjänster som har fler än 45 miljoner användare i månaden). I de flesta fall är mikro- och småföretag undantagna från reglerna i DSA.
Är ditt företag leverantör av en förmedlingstjänst?
Läs mer om vad som gäller under "För leverantörer" nedan
The EU’s Digital Services Act (EU-kommissionen)
När du använder digitala tjänster
Tanken med DSA är att skapa en tryggare och säkrare miljö online.
Du ska kunna anmäla olagligt innehåll till onlineplattformar
Reglerna ska stoppa olagligt innehåll och skydda användare från vilseledande information. Det sker bland annat genom att användarna ska kunna anmäla olagligt innehåll som finns på webbplatserna. Onlineplattformarna måste ha rutiner för att ta hand om klagomålen.
För dig som användare betyder det bland annat att:
- Du enkelt ska kunna anmäla olagligt innehåll direkt på plattformen.
- Plattformen måste bekräfta att de fått din anmälan.
- Du kan klaga om ditt eget innehåll tas bort felaktigt. Du kan även klaga om ditt konto tas bort.
- Du har rätt att få en förklaring om ditt konto stängs av.
- Om plattformen fattar beslut om att begränsa eller ta bort ett konto eller innehåll, så har användaren även rätt att få en motivering till varför.
Du ska veta när du ser reklam
Reglerna säger också att det ska vara tydligt vad som är reklam. Du ska få veta varför du ser vissa annonser. Plattformar får inte heller använda känsliga uppgifter (som religion eller politiska åsikter) för att rikta annonser till dig.
Det som är olagligt offline är olagligt online
Reglerna i DSA bestämmer inte vad som är lagligt eller olagligt. Det är samma lagar som gäller på nätet. Vissa plattformar kan också ha egna, striktare, regler i sina användarvillkor.
Så gör du för att anmäla olagligt innehåll
Om du upptäcker olagligt innehåll så ska du ha möjlighet att anmäla det direkt till plattformen.
- Plattformarna ska ha anmälningsverktyg som du kan använda
- Spara gärna all kommunikation du har haft med plattformen
- Vänta på svar eller åtgärd från plattformen.
Om det inte hjälper kan du lämna ett klagomål till oss
Om plattformen inte svarar eller åtgärdar problemet kan du vända dig till oss på PTS. Vi kan inte ta bort innehåll, ge tillbaka åtkomst för avstängda konton eller lösa personliga tvister. Men vi kan följa upp att plattformarna har rutiner, verktyg och system för att ta emot klagomål.
Om företaget inte är verksamt i Sverige, så lämnar vi ofta över ärendet till rätt europeiska myndighet. Vi samarbetar med alla EU-länder.
Lämna klagomål till PTS
Tänk på att
- Lämna dina kontaktuppgifter
- Beskriva vad som har hänt
- Ta skärmdumpar om det behövs
- Spara all kommunikation med plattformen
- Om du blir utsatt för brott kan du alltid vända dig till på Polisen
PTS är samordnare för digitala tjänster
PTS är nationell samordnare för digitala tjänster (på engelska Digital Service Coordinator, DSC) i Sverige. Det innebär att PTS har uppdraget att följa upp att reglerna i DSA följs i Sverige. Som DSC samverkar vi med andra motsvarande myndigheter i Europa med målet att skapa en konsekvent tillämpning och ett effektivt samarbete inom EU.
PTS är även utsedd till tillsynsmyndighet tillsammans med Konsumentverket och Mediemyndigheten.