Nyheten publicerades 2024-12-04 Internet och telefoni
Sanktionsavgift för bristande avtalsinformation till konsumenter
Telia och Tele2 har haft brister i sin avtalsinformation till konsumenter. Bristerna har nu åtgärdats men PTS har beslutat att bolagen ska betala 250 000 kronor var i sanktionsavgift.
Innan ett avtal ingås med konsumenter ska operatörer avgiftsfritt tillhandahålla en kortfattad och lättläst sammanfattning av de viktigaste villkoren i ett avtal.
Det finns en EU-gemensam mall för avtalssammanfattningens utformning som operatörerna ska använda. Syftet med mallen är att det ska bli enklare för kunderna att jämföra erbjudanden hos olika operatörer.
Granskning identifierade brister
PTS har granskat om de tre största operatörerna på marknaden använder sig av mallens format. Granskningen visade att avtalssammanfattningarna från Telia och Tele2 innehöll brister. Bolagen har nu rättat till bristerna, men PTS beslutar att bolagen ska betala 250 000 kronor var i sanktionsavgift.
– Det är viktigt att kunderna kan få en överblick och jämföra olika avtal innan de bestämmer sig. Därför ska marknadens aktörer använda den mall för avtalsinformation som finns, säger Marielle Sjögren, chef på Avdelningen för användarnära frågor.
PTS underrättade de två operatörerna om bristerna i maj 2024:
PTS underrättar om misstänkta felaktigheter i avtalsinformation (pts.se)