Nyheten publicerades 2024-12-05 Internet och telefoni, Digital inkludering, Pressmeddelanden
Otillgängliga webbplatser och appar hindrar konsumenter
Som en temperaturmätning av konsumentmarknaden, har Post- och telestyrelsen (PTS) låtit genomföra en undersökning av tillgängligheten på privata aktörers webbplatser och appar, i olika branscher. Majoriteten av de undersökta webbplatserna är mycket svåra att använda för vissa användare.
För att få en fingervisning om läget på marknaden i dag, har PTS låtit genomföra en undersökning av tillgängligheten på webbplatser och appar i olika branscher, bland annat e-handel, försäkringsbranschen, digitala hälsotjänster och transportbolag.
- Vi kan konstatera att det finns allvarliga brister avseende tillgänglighet och användbarhet hos samtliga 15 undersökta aktörer, säger Andreas Richter, chef, enheten för digital inkludering på PTS.
14 av de 15 undersökta webbplatserna är mycket svåra att använda för vissa användare med funktionsnedsättning. Åtta av de 11 apparna är svåra att använda för vissa användare med funktionsnedsättning. Tre är mycket svåra eller till och med kanske omöjliga att använda.
De vanligaste bristerna som är identifierade gäller struktur och presentation av innehållet.
- Följden blir att användare hindras i olika grad från att använda webbplatser och appar, trots att de vänder sig till konsumenter. Otillgänglig webbteknik hindrar på så sätt användare från att till exempel e-handla, teckna en försäkring eller köpa en digital biljett till kollektivtrafiken, menar Andreas Richter.
Den 28 juni 2025 träder en ny lag i kraft; Lag om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet. Då måste bland annat e-handelsplatser, banktjänster med flera leva upp till kraven på tillgänglighet.
PTS kommer att följa utvecklingen noga samt fortsätta agera för att det digitala samhället ska vara tillgängligt för alla.
Otillgängliga webbplatser och appar hindrar konsumenter
Bakgrundsfakta
Post- och telestyrelsen (PTS) arbetar för säker och tillgänglig kommunikation i Sverige. Vi bidrar till en trygg digital omställning genom samverkan, främjande insatser, reglering och tillsyn. PTS ambition är att göra den digitala omställningen tillgänglig för alla genom att bidra till robusta nät, rättvisa marknadsförhållanden samt tilltalande och användbara lösningar.
PTS verkar för att målet för funktionshinderspolitiken uppnås inom myndighetens ansvarsområde. I den rollen är PTS samlande, stödjande och pådrivande i förhållande till berörda parter. Det nationella målet för funktionshinderspolitiken är att uppnå jämlikhet i levnadsvillkor och full delaktighet i samhället för personer med funktionsnedsättning. En fördjupad rapport om årets arbete presenteras i mars 2025. Därutöver har PTS ett regeringsuppdrag om digital inkludering som avrapporteras i december 2024.
Den 28 juni 2025 träder en ny lag ikraft; lag (2023:254) om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet. PTS är marknadskontrollmyndighet för samtliga produkter som omfattas av lagen. PTS har även tillsynsansvar för elektroniska kommunikationstjänster, banktjänster samt e-handelstjänster.