Post

Du ska ha tillgång till posttjänster till rimliga priser oavsett var du bor. Det är en av PTS uppgifter att se till att detta fungerar.

PTS tar också emot klagomål på postoperatörer och hanterar brev som en postoperatör inte kunnat dela ut.

PTS tar emot en stor mängd klagomål om utdelning av brev från postmottagare. Läs mer om det.

På den här sidan får du även svar på frågor och information om:


Nyheter

Åtgärder behövs för att säkra framtida postservice

För att säkra en framtida postservice med hög tillförlitlighet och god kvalitet behöver såväl leverantörer som konsumenter anpassa sig. Det konstaterar PTS i rapporten Svensk postmarknad 2019.

15 april 2019


Färre beroende av femdagarsutdelning

Andelen svenskar som är beroende av att få post fem dagar i veckan minskar. Det visar en undersökning som PTS låtit genomföra.

1 april 2019


Litet behov av femdagarsutdelning av brev

Brevförsändelser med skriftligt innehåll minskar medan brev och paket med varor ökar. Till exempel är det få som anser sig behöva brev utdelade fem dagar i veckan.

7 juni 2018


Dokument

Nätneutralitetsrapporten 2018/2018 PTS-ER-2019:15

I denna rapport redogör PTS för den tillsyn och de aktiviteter som PTS har utfört under perioden den 1 maj 2018 till och med den 30 april 2019 för att övervaka och säkerställa att de svenska slutanvändarna har tillgång till en öppen internetanslutning i enlighet med TSM-förordningens regler.

1 juli 2019


Informationsinhämtning avseende PTS uppdrag att konkretisera en ny modell för bredbandsstöd

PTS har fått regeringens uppdrag att konkretisera en ny modell för bredbandsstöd. Nu genomför myndigheten en informationsinhämtning inom ramen för detta uppdrag. Frågorna riktar sig i första hand till aktörer som bygger ut bredband och aktörer som äger förutsättningar för bredbandsutbyggnad.

28 juni 2019


Årlig tillsyn av inrapporterade incidenter inom driftsäkerhet och integritet 2018

25 juni 2019