Post

Du ska ha tillgång till posttjänster till rimliga priser oavsett var du bor. Det är en av PTS uppgifter att se till att detta fungerar.

PTS tar också emot klagomål på postoperatörer och hanterar brev som en postoperatör inte kunnat dela ut.

På den här sidan får du även svar på frågor och information om:

 

Nyheter

29 mars 2023

De flesta mindre företag är relativt nöjda med hur posttjänsterna fungerar. Det visar en undersökning som Post- och telestyrelsen (PTS) har låtit genomföra. Samtidigt finns det utmaningar och oro över kommande förändringar.

16 december 2022

Post- och telestyrelsen (PTS) har tagit fram föreskrifter för utdelning av post inom den samhällsomfattande posttjänsten. Syftet med reglerna är bl. a. att skydda dem som har långt till postanordningen genom att säkerställa en brev- och paketutdelning anpassad till användarnas behov. Föreskrifterna träder i kraft den 1 april 2023.

19 april 2022

Svenskarnas nya kommunikationsvanor innebär möjligheter och utmaningar för postmarknaden. För att möjliggöra en hållbar posttjänst behöver förändringar ske. Det konstaterar Post- och telestyrelsen (PTS) i årets rapport Svensk postmarknad.

Dokument

30 mars 2023

29 mars 2023

En kvantitativ undersökning av hur den samhällsomfattande posttjänsten motsvarar mindre företags behov i olika delar av landet.

27 mars 2023

En geografisk översikt av tillgången till bredband och mobiltelefoni i Sverige.