Post

Du ska ha tillgång till posttjänster till rimliga priser oavsett var du bor. Det är en av PTS uppgifter att se till att detta fungerar.

PTS tar också emot klagomål på postoperatörer och hanterar brev som en postoperatör inte kunnat dela ut.

PTS tar emot en stor mängd klagomål om utdelning av brev från postmottagare. Läs mer om det.

På den här sidan får du även svar på frågor och information om:


Nyheter

Åtgärder behövs för att säkra framtida postservice

För att säkra en framtida postservice med hög tillförlitlighet och god kvalitet behöver såväl leverantörer som konsumenter anpassa sig. Det konstaterar PTS i rapporten Svensk postmarknad 2019.

15 april 2019


Färre beroende av femdagarsutdelning

Andelen svenskar som är beroende av att få post fem dagar i veckan minskar. Det visar en undersökning som PTS låtit genomföra.

1 april 2019


Litet behov av femdagarsutdelning av brev

Brevförsändelser med skriftligt innehåll minskar medan brev och paket med varor ökar. Till exempel är det få som anser sig behöva brev utdelade fem dagar i veckan.

7 juni 2018


Dokument

FR: Tele2 Sverige AB Telenor Sverige AB ./. Post- och telestyrelsen avseende tillämpning av lagen om elektronisk kommunikation Mål nr. 16320-18

Förvaltningsrätten har avslagit Tele2 Sverige AB och Telenor Sverige AB:s överklagande av Post- och Telestyrelsens beslut att inte bevilja bolagen undantag från kravet på fyra timmars reservkraft i några av de tillgångar för mobil kommunikation som bolagen äger.

24 maj 2019


Svensk telekommarknad 2018 PTS-ER-2019:13

Svensk telekommarknad är Sveriges viktigaste operatörsundersökning om abonnemang, intäkter och datatrafik inom områdena bredband (fast och mobilt), samtal (fasta och mobila) och traditionella tv-tjänster.

24 maj 2019


Samråd - utkast till beslut angående marknaderna för lokalt och centralt tillträde (marknad 3a och 3b) - dnr 15-7200

Lämna synpunkter senast den 19 juni 2019.

22 maj 2019