Post

Man ska ha tillgång till posttjänster till rimliga priser oavsett var man bor. Det är en av PTS uppgifter att se till att detta fungerar.

PTS tar också emot klagomål på postoperatörer och hanterar brev som en postoperatör inte kunnat dela ut.

PTS tar emot en stor mängd klagomål om utdelning av brev från postmottagare. Du kan läsa mer om det här.

På den här sidan får du även svar på frågor och information om:


Nyheter

Litet behov av femdagarsutdelning av brev

Brevförsändelser med skriftligt innehåll minskar medan brev och paket med varor ökar. Till exempel är det få som anser sig behöva brev utdelade fem dagar i veckan.

7 juni 2018


Utmaningar för grundläggande betaltjänster

Infrastrukturen för kontanthantering står inför stora utmaningar kommande år. Detta påverkar förutsättningarna för att tillhandahålla grundläggande betaltjänster till alla i hela landet. Det konstaterar Post- och telestyrelsen (PTS) i en rapport.

27 februari 2017


PTS utökar antalet tillsynsbesök efter problem med postutdelning

Post- och telestyrelsen (PTS) har nu inlett en utökad serie med tillsynsbesök på olika utdelningskontor runt om i landet. Syftet är att undersöka hur postoperatörerna Postnord och Bring Citymail agerar för att komma tillrätta med de kvalitetsproblem som uppmärksammats inom postutdelningen.

24 oktober 2016


Dokument

Fast samtalsterminering - skyldigheter för operatörer

Fast samtalsterminering är slutet av ett samtal som en operatör tar emot i sitt nät så att dennes slutanvändare kan nås. Terminering föregås av originering och i förekommande fall även transitering.

16 juli 2018


Faktablad - Riktnummerområden – sorterade i nummerordning - PTS-F-2011:2

10 juli 2018


Faktablad - Riktnummerområden – sorterade i bokstavsordning - PTS-F-2011:1

10 juli 2018