Post
Du ska ha tillgång till posttjänster till rimliga priser oavsett var du bor. Det är en av PTS uppgifter att se till att detta fungerar.
PTS tar också emot klagomål på postoperatörer och hanterar brev som en postoperatör inte kunnat dela ut.
På den här sidan får du även svar på frågor och information om:
- Postnords tester av en ny produktionsmodell
- Placering av postlådor
- Oadresserad reklam/samhällsinformation
- Postnummer, adressändringar och eftersändningar
- Att få/skicka brev och paket
- Lagar och regler (Postlag, Postförordning)
- Tjänster för äldre och personer med funktionsnedsättning
Nyheter
29 mars 2023
De flesta mindre företag är relativt nöjda med hur posttjänsterna fungerar. Det visar en undersökning som Post- och telestyrelsen (PTS) har låtit genomföra. Samtidigt finns det utmaningar och oro över kommande förändringar.
16 december 2022
Post- och telestyrelsen (PTS) har tagit fram föreskrifter för utdelning av post inom den samhällsomfattande posttjänsten. Syftet med reglerna är bl. a. att skydda dem som har långt till postanordningen genom att säkerställa en brev- och paketutdelning anpassad till användarnas behov. Föreskrifterna träder i kraft den 1 april 2023.
19 april 2022
Svenskarnas nya kommunikationsvanor innebär möjligheter och utmaningar för postmarknaden. För att möjliggöra en hållbar posttjänst behöver förändringar ske. Det konstaterar Post- och telestyrelsen (PTS) i årets rapport Svensk postmarknad.
Dokument
30 mars 2023
29 mars 2023
En kvantitativ undersökning av hur den samhällsomfattande posttjänsten motsvarar mindre företags behov i olika delar av landet.
27 mars 2023
En geografisk översikt av tillgången till bredband och mobiltelefoni i Sverige.