Skyldighet för kreditinstitut att tillhandahålla kontanttjänster
Större kreditinstitut är enligt 9 kap. betaltjänstlagen skyldiga att tillhandahålla platser för kontantuttag och dagskasseinsättning i betryggande utsträckning i hela landet. PTS är en av de myndigheter som arbetar för att se till att skyldigheterna efterlevs.
Detta säger regelverket
Av betaltjänstlagen framgår att större kreditinstitut är skyldiga att tillhandahålla platser för kontantuttag och dagskasseinsättning i betryggande utsträckning i hela landet.
Skyldigheten innebär att endast en mindre andel av befolkningen får ha ett längre vägavstånd än 25 km till närmaste plats för kontantuttag respektive för dagskasseinsättning. Detta framgår av betaltjänstförordningen.
Skyldigheten gäller för de berörda kreditinstituten, men fler aktörer på marknaden bidrar till tillgången (t ex mindre banker, ombudsaktörer och andra som tillhandahåller dessa tjänster). Inga sanktioner utfärdas så länge tillgången tillgodoses genom samtliga tillhandahållare på marknaden.
Då började skyldigheten gälla
Skyldigheten för kreditinstituten att tillhandahålla en rimlig tillgång till kontanttjänster trädde i kraft den 1 januari 2021, men bestämmelserna om PTS tillsyn och om skyldigheten att lämna uppgifter om ställen för kontanttjänster började gälla redan den 1 januari 2020. Skyldigheten att lämna information gäller alla företag som tillhandahåller platser för kontantuttag eller dagskasseinsättningar.
PTS roll
PTS har ett delat tillsynsansvar med Finansinspektionen.
PTS arbetar med tillsyn över att vissa kreditinstitut tillhandahåller kontanttjänster i betryggande utsträckning i Sverige. Om de inte fullgör sina skyldigheter ska PTS meddela Finansinspektionen, som har möjlighet att ingripa mot institutet genom beslut om föreläggande att vidta rättelse och sanktionsavgift.
För bedömningen kan PTS använda uppgifter om tillgången till tjänsterna från en databas hos Tillväxtverket.
För specifika frågor angående PTS uppdrag med kreditinstitutens skyldighet att tillhandahålla kontanttjänster, vänligen kontakta kontanttillsyn@pts.se.
Tillsynsobjekt och uppgiftsskyldiga företag
Tillsynsobjekt
Danske Bank A/S, Danmark, Sverige Filial, 516401-9811
Länsförsäkringar Bank Aktiebolag, 516401-9878
Nordea Bank Abp, filial i Sverige, 516411-1683
Skandinaviska Enskilda Banken AB, 502032-9081
Swedbank AB, 502017-7753
Svenska Handelsbanken AB, 502007-7862
Uppgiftsskyldiga företag
Bankomat AB, 556817-9716
Bergslagens Sparbank AB, 516401-0109
Bjursås Sparbank, 583201-2495
CDSys AB, 556966-1332
ChangeGroup Sweden AB, 556835-1646
Dalslands Sparbank, 562500-5243
Ekeby Sparbank, 543002-7341
Euronet 360 Finance Limited, Sverige Filial, 516410-9398
Falkenbergs Sparbank, 549000-5484
FOREX Aktiebolag, 516406-0104
Fryksdalens sparbank, 574000-3420
Hälsinglands Sparbank, 587500-7196
Häradssparbanken Mönsterås, 532800-6209
Högsby Sparbank, 532800-6217
ICA Banken AB, 516401-0190
Ivetofta Sparbank i Bromölla, 538201-3109
Kinda-Ydre Sparbank, 522001-5985
Laholms Sparbank, 549201-6059
Lekebergs Sparbank, 575001-9803
Leksands Sparbank, 583201-2529
Loomis Sverige AB, 556191-0679
Lönneberga-Tuna-Vena Sparbank, 533200-5189
Markaryds sparbank, 529000-8506
Mjöbäcks Sparbank, 565000-6520
Nokas CMS AB, 556768-2892
Norrbärke Sparbank, 583800-5246
Orusts Sparbank, 558500-7999
Re:Cash Scandinavia AB, 556967-3220
Roslagens Sparbank, 514400-7399
Sala Sparbank, 579500-4133
Sidensjö sparbank, 589600-6219
Skurups Sparbank, 548000-7409
Snapphanebygdens Sparbank, 537000-9598
Sparbanken Boken, 537600-6234
Sparbanken Eken AB, 516406-0674
Sparbanken Gotland, 534000-5775
Sparbanken Göinge AB, 516406-0716
Sparbanken i Enköping, 517000-6505
Sparbanken i Karlshamn, 536200-9481
Sparbanken Lidköping AB, 516401-0166
Sparbanken Nord, 598800-4817
Sparbanken Sjuhärad AB (publ), 516401-9852
Sparbanken Skaraborg AB (publ), 516401-0141
Sparbanken Skåne AB (publ), 516401-0091
Sparbanken Syd , 548000-7425
Sparbanken Tanum, 555900-2695
Sparbanken Tranemo, 565500-6152
Sparbanken Västra Mälardalen, 578500-7120
Södra Dalarnas Sparbank AB, 516406-1185
Södra Hestra Sparbank, 528500-6408
Sölvesborg-Mjällby Sparbank, 536200-9457
Sörmlands Sparbank, 516401-9639
Tidaholms Sparbank, 567200-4883
Tjustbygdens Sparbank Bankaktiebolag, 516401-0224
Tjörns Sparbank, 553300-7943
Vadstena Sparbank, 524000-5719
VALDEMARSVIKS SPARBANK, 525002-3982
Varbergs Sparbank AB (publ), 516401-0158
Westra Wermlands Sparbank, 572000-4489
Vimmerby Sparbank AB, 516401-0174
Virserums Sparbank, 533200-5247
Ålems Sparbank , 532800-6282
Åse Viste Sparbank, 569000-6670
Åtvidabergs Sparbank, 522001-5886
Ölands Bank AB, 516401-0034
Frågor och svar
Kommer det här att förbättra tillgången till ställen för kontantuttag och deponering av dagskassor?
Avsikten är att en viss förbättring av tillgången till tjänsterna ska ske, men framförallt handlar det om att bromsa en fortsatt avveckling av dessa tjänster.
Innebär det att alla får max 25 km till ställe för kontantuttag och insättning av dagskassor?
Nej, skyldigheten för kreditinstituten innebär inte en rättighet för den enskilde att få max 25 km till dessa tjänster. Enligt förslaget kommer en liten andel av befolkningen ha längre än 25 km.
Omfattar detta insättningar för privatpersoner och ställen för betalning av räkningar över disk?
Nej, det gör det inte.
Innebär det här att bankkontor måste ha kontanthantering?
Kreditinstituten behöver inte tillhandahålla tjänsterna i egen regi (t ex på sina bankkontor) utan kan samverka med tredjepartsaktörer för att upprätthålla tillgången till tjänsterna.