Skyldighet för kreditinstitut att tillhandahålla kontanttjänster

Större kreditinstitut är enligt 9 kap. betaltjänstlagen skyldiga att tillhandahålla platser för kontantuttag och dagskasseinsättning i betryggande utsträckning i hela landet. PTS är en av de myndigheter som arbetar för att se till att skyldigheterna efterlevs.”

Detta säger lagen

Lagen innebär att större kreditinstitut blir skyldiga att tillhandahålla platser för kontantuttag och dagskasseinsättning i betryggande utsträckning i hela landet.

Skyldigheten innebär att endast en mindre andel av befolkningen får ha ett längre vägavstånd än 25 km till närmaste ställe för kontantuttag respektive för dagskasseinsättning.

Skyldigheten gäller för de berörda kreditinstituten, men fler aktörer på marknaden bidrar till tillgången (t ex mindre banker, ombudsaktörer och andra som tillhandahåller dessa tjänster). Inga sanktioner utfärdas så länge tillgången tillgodoses genom samtliga tillhandahållare på marknaden.

Då började skyldigheten gälla

Skyldigheten för kreditinstituten att tillhandahålla en rimlig tillgång till kontanttjänster trädde i kraft den 1 januari 2021, men bestämmelserna om PTS tillsyn och om skyldigheten att lämna uppgifter om ställen för kontanttjänster började gälla redan den 1 januari 2020. Skyldigheten att lämna information gäller alla företag som tillhandahåller platser för kontantuttag eller dagskasseinsättningar.

PTS roll

PTS har ett delat tillsynsansvar med Finansinspektionen.

PTS arbetar med tillsyn över att vissa kreditinstitut tillhandahåller kontanttjänster i betryggande utsträckning i Sverige. Om de inte fullgör sina skyldigheter ska PTS meddela Finansinspektionen, som har möjlighet att ingripa mot institutet genom beslut om föreläggande att vidta rättelse och sanktionsavgift.

För bedömningen kan PTS använda uppgifter om tillgången till tjänsterna från en databas hos Tillväxtverket.

För specifika frågor angående PTS uppdrag med kreditinstitutens skyldighet att tillhandahålla kontanttjänster, vänligen kontakta kontanttillsyn@pts.se.

Tillsynsobjekt och uppgiftsskyldiga företag

arrow Tillsynsobjekt

Danske Bank A/S, Danmark, Sverige Filial, 516401-9811

Länsförsäkringar Bank Aktiebolag, 516401-9878

Nordea Bank Abp, filial i Sverige, 516411-1683

Skandinaviska Enskilda Banken AB, 502032-9081

Swedbank AB, 502017-7753

Svenska Handelsbanken AB, 502007-7862

 

 

arrow Uppgiftsskyldiga företag

Autocash ATM AB, 556886-1016

Bankomat AB, 556817-9716

Bergslagens Sparbank AB, 516401-0109

Bjursås Sparbank, 583201-2495

CDSys AB, 556966-1332

ChangeGroup Sweden AB, 556835-1646

ClearOn AB, 556121-8362

Dalslands Sparbank, 562500-5243

Ekeby Sparbank, 543002-7341

Euronet 360 Finance Limited, Sverige Filial, 516410-9398

Falkenbergs Sparbank, 549000-5484

FOREX Bank Aktiebolag, 516406-0104

Fryksdalens sparbank, 574000-3420

Hälsinglands Sparbank, 587500-7196

Häradssparbanken Mönsterås, 532800-6209

Högsby Sparbank, 532800-6217

ICA Banken AB, 516401-0190

Ivetofta Sparbank i Bromölla, 538201-3109

Kinda-Ydre Sparbank, 522001-5985

Laholms Sparbank, 549201-6059

Lekebergs Sparbank, 575001-9803

Leksands Sparbank, 583201-2529

Loomis Sverige AB, 556191-0679

Lönneberga-Tuna-Vena Sparbank, 533200-5189

Markaryds sparbank, 529000-8506

Mjöbäcks Sparbank, 565000-6520

Nokas CMS AB, 556768-2892

Norrbärke Sparbank, 583800-5246

Orusts Sparbank, 558500-7999

Re:Cash Scandinavia AB, 556967-3220

Roslagens Sparbank, 514400-7399

Sala Sparbank, 579500-4133

Sidensjö sparbank, 589600-6219

Skurups Sparbank, 548000-7409

Snapphanebygdens Sparbank, 537000-9598

Sparbanken Boken, 537600-6234

Sparbanken Eken AB, 516406-0674

Sparbanken Gotland, 534000-5775

Sparbanken Göinge AB, 516406-0716

Sparbanken i Enköping, 517000-6505

Sparbanken i Karlshamn, 536200-9481

Sparbanken Lidköping AB, 516401-0166

Sparbanken Nord, 598800-4817

Sparbanken Sjuhärad AB (publ), 516401-9852

Sparbanken Skaraborg AB (publ), 516401-0141

Sparbanken Skåne AB (publ), 516401-0091

Sparbanken Syd , 548000-7425

Sparbanken Tanum, 555900-2695

Sparbanken Tranemo, 565500-6152

Sparbanken Västra Mälardalen, 578500-7120

Södra Dalarnas Sparbank AB, 516406-1185

Södra Hestra Sparbank, 528500-6408

Sölvesborg-Mjällby Sparbank, 536200-9457

Sörmlands Sparbank, 516401-9639

Tidaholms Sparbank, 567200-4883

Tjustbygdens Sparbank Bankaktiebolag, 516401-0224

Tjörns Sparbank, 553300-7943

Ulricehamns Sparbank, 565500-6145

Vadstena Sparbank, 524000-5719

VALDEMARSVIKS SPARBANK, 525002-3982

Varbergs Sparbank AB (publ), 516401-0158

Westra Wermlands Sparbank, 572000-4489

Vimmerby Sparbank AB, 516401-0174

Virserums Sparbank, 533200-5247

Ålems Sparbank , 532800-6282

Åse Viste Sparbank, 569000-6670

Åtvidabergs Sparbank, 522001-5886

Ölands Bank AB, 516401-0034

Frågor och svar

arrow Kommer det här att förbättra tillgången till ställen för kontantuttag och deponering av dagskassor?

Avsikten är att en viss förbättring av tillgången till tjänsterna ska ske, men framförallt handlar det om att bromsa en fortsatt avveckling av dessa tjänster.

arrow Innebär det att alla får max 25 km till ställe för kontantuttag och deponering av dagskassor?

Nej, skyldigheten för kreditinstituten innebär inte en rättighet för den enskilde att få max 25 km till dessa tjänster. Enligt förslaget kommer en liten andel av befolkningen ha längre än 25 km.

arrow Omfattar detta insättningar för privatpersoner och ställen för betalning av räkningar över disk?

Nej, det gör det inte.

arrow Innebär det här att bankkontor måste ha kontanthantering?

Kreditinstituten behöver inte tillhandahålla tjänsterna i egen regi (t ex på sina bankkontor) utan kan samverka med tredjepartsaktörer för att upprätthålla tillgången till tjänsterna.