Allt fler konsumenter väljer appar för att kommunicera

2021-07-01

Konsumenterna använder i allt högre utsträckning WhatsApp och Messenger när de kommunicerar med familj och vänner. Apparna är smidiga att använda, gör det lätt att kommunicera med video, skicka bilder och filer utan att det kostar något. Det är några av huvudpunkterna i en ny rapport som BEREC publicerat.

Idén till rapporten lanserade PTS när vi var ordförande för BEREC 2020 och ledde till att BEREC gav konsultföretaget PPMI i uppdrag att fråga över 12 000 konsumenter i 12 EU-länder (inklusive Sverige) om vad de tycker och hur de använder tillämpningsprogrammen (apparna) som de digitala plattformarna tillhandahåller.

Studien har fokus på en typ av tjänster som inte ingår i PTS löpande statistikundersökningar och bidrar till att ge en bättre helhetsbild av marknaden.

Enklelt, bra och kostar inget

De flesta konsumenter använder regelbundet flera social media och appar för att kommunicera med röst, video, och bilder. Ju yngre konsumenterna är desto mer använder de apparna. De främsta motiven för att använda apparna är att de inte kostar något, att de är enkla och bekväma att använda, samt att vänner och familj använder samma appar. Även om användarna är medvetna om att de bidrar med användardata, som vissa anser skapa ett integritetsproblem, hindrar det inte en ökad användning.

Rapporten är ett bra inspel till den pågående diskussionen om hur plattformar ska regleras eftersom den visar vad konsumenterna tycker och hur apparna används.

Ersätter många tjänster som operatörerna har

Studien visar att apparna är både komplement och substitut till de tjänster som operatörerna tillhandahåller. Runt 60 procent av konsumenterna ringer färre mobilsamtal och skickar färre SMS eftersom de använder apparna i stället. Omkring 70 procent använder uteslutande de digitala plattformarnas meddelandetjänster för internationell kommunikation.

Det är ingen tvekan om att plattformsbolagen påverkar marknaden för elektronisk kommunikation och studien visar att de har tjänster som konsumenterna uppskattar och gör att det viktigaste med ett mobilabonnemang idag är mängden data.

Läs mer och ladda ner rapporten





Kommentarer [0]