På väg mot en framtidssäker postmarknad

2019-04-02

Den svenska postmarknaden är på väg att förändras och nu går förändringstakten allt snabbare. För att skapa en framtidssäker postmarknad som är anpassad efter användarnas behov måste saker göras.

Det handlar bland annat om att regelverket kring utdelning av brev och paket ska göra det möjligt att bedriva en service som utgår från användarnas behov. Vi använder inte posttjänster på samma sätt i dag som tidigare. PTS har nyligen låtit genomföra en undersökning som bland annat visar att endast cirka en tredjedel av befolkningen är beroende av att få post utdelat fem dagar i veckan. Däremot vill vi att brev och paket delas ut när det är avtalat. Lite förenklat kan man säga att trenden verkar vara att förutsägbarhet har blivit viktigare än hastighet.

Regler behöver anpassas

Under 2018 skickade vi nästan hälften så många brev i Sverige som vi för gjorde för 20 år sedan samtidigt som e-handeln de senaste åren har ökat med 15–20 procent per år. Men kraven på postoperatörerna är mer anpassade för en tid med betydligt högre volymer, och intäkter, från brev. När verkligheten ändras så måste vi se hur regelverket kan anpassas så att marknadens aktörer får rättvisa förutsättningar. Samtidigt är det viktigt att det som utlovas ska hållas. Även med sjunkande brevvolymer ska samhället kunna lita på att posten kommer fram – i utlovad tid och till rätt mottagare.

PTS kommer under 2019 fortsätta jobba med att kartlägga samhällets och olika användares behov av posttjänster och se över vilka ändringar som bör göras i regleringen. Vi kommer också fortsätta ta initiativ till olika typer av samverkan för att diskutera och även börja lösa de olika utmaningar som finns för en framtida fungerande brev- och paketdistribution. Vårt mål är att skapa förutsättningar för en postmarknad som kan möta de behov som finns.  

Blir det dyrare?

Vi som använder posttjänster måste också inse att verkligheten förändras och att allt inte kan fungera exakt som det gjorde förut. Kommer det bli dyrare att skicka brev? Det är inte omöjligt att det kan bli en konsekvens. Om vi vill ha en samhällsomfattande posttjänst av god kvalitet, i tider där brevvolymer och intäkter minskar, så måste vi inse att det behövs ekonomiska förutsättningar för att kunna erbjuda en sådan posttjänst.

Alla har ansvar

Postoperatörerna har sin del av ansvaret och konsumenterna har sin. Men även de aktörer som skickar stora mängder skriftliga meddelanden måste ta sitt ansvar. I tider där vi blir allt mer digitala är det rimligt att den som vill, också ska kunna få exempelvis läkarkallelser, information från skolan eller fakturor på ett sätt som är säkert samt anpassat efter de behov och förutsättningar som finns.

Kort sagt: det krävs insatser och anpassning från många håll för att vi ska få en framtidssäker postmarknad. Det gäller inte minst oss på PTS. Vi kommer under året genomföra en rad olika åtgärder och aktiviteter i syfte att skapa bra och rättvisa förutsättning för en postservice som håller vad den lovar och möter användarnas behov – även för lång tid framöver.



Kommentarer [0]