Ny OECD-rapport om framtidens operatörer

2019-09-17

Eftersom tillgång till fast och mobil infrastruktur är en förutsättning för att vi ska kunna ta del av elektroniska kommunikationstjänster spelar operatörerna en nyckelroll.

Operatörernas verksamhet har förändrats med den marknadsmässiga och tekniska utvecklingen, vilket stöpt om telekommarknaden. Framväxten av appar och digitala tjänster har med övergången till Internet Protocol (IP) öppnat marknaden för nya aktörer och nya typer av tjänster som Apples Facetime, Googles Hangouts och Facebooks WhatsApp. TV har gått från att endast ha varit tillgängligt via särskilda nät till att tillsammans med video förmedlas via en ström av digitaliserat innehåll vilket givit användarna stor valfrihet.

Nya verksamhetsområden för stora operatörer

För att analysera den pågående utvecklingen av operatörerna och beskriva de olika trender som pågår runt om i världen har jag tillsammans med två kollegor på OECD skrivit en rapport, ”The operators and their future – the state of play and emerging business models”. Rapporten undersöker operatörernas tillväxt, investeringar, och vinster samt hur de påverkas av att nya aktörer etablerar sig på marknaden. Rapporten gör en djupdykning inom E-sport, vilket driver efterfrågan på nät med mycket hög kapacitet vilket redovisas av data från Steam, som är en digital distributions plattform. Det ger därmed en indikation på vilka krav vanliga användare kommer att ställa på bredbandsnät under de kommande 5-10 åren.

För att möta konkurrensen och den lägre tillväxten expanderar de stora operatörerna till nya områden som media, bank, försäkringar och sport. Ett exempel på det senare är att Rogers, en stor operatör i Kanada, äger ett basebollag i Toronto. Samtidigt pågår en ökad specialisering genom etablering av renodlade grossistoperatörer, mastbolag som Cellnex från Spanien och Inwit från Italien, vilka riktar in sig på en del av operatörsverksamheten. Det attraherar investerare och kapital vilket bidrar till en förändring av marknaden. Samtidigt spelar leverantörer av terminalutrustning och onlinetjänster en växande roll på marknaden vilket i hög grad påverkar den pågående utvecklingen.

Specialiserade operatörer utmanar

Rapporten pekar på att det kommer finnas olika typer av operatörer i framtiden med stora integrerade operatörer som AT&T, DT och Telia, men att de i ännu grad utmanas av specialiserade grossistoperatörer på infrastruktur och på tjänstesidan av internet- och innehållsföretag som t.ex. Amazon, vilka satsar stora resurser på forskning och utveckling. Med tanke på att nätinfrastruktur och elektronisk kommunikation är en förutsättning för digitaliseringen ger denna OECD-rapport ökad kunskap om utvecklingen och är därmed relevant för olika typer av beslutsfattare. Det är ett exempel på hur OECD, som har 36 medlemsländer och som samarbetar med ett stort antal andra länder runt om i världen, arbetar genom att bidra till en ekonomisk utveckling, välstånd och hållbar utveckling.

Om PTS engagemang i OECD

PTS är engagerade inom OECDs digital kommitté och arbetsgruppen för kommunikationsinfrastruktur och tjänstepolicy. Det handlar dels om att sprida kunskap om utvecklingen i Sverige och ta intryck av vad som sker runt om i världen, dels vara med och se till att OECD tar fram rapporter som ger ett bidrag till pågående diskussion och utformning av policys och strategier.

Klicka här för att läsa rapporten.



Kommentarer [0]