Information om störningar och avbrott

Som privatperson kontaktar du i första hand din operatör för att få information om störningar och avbrott. För krishanterande organisationer finns webbtjänsten SOS.nu.

Kontakta i första hand din tele- eller internetoperatör om din tjänst skulle sluta fungera. Operatörerna publicerar drift- och störningsinformation på sina webbplatser.

PTS har sammanställt några vanliga frågor och svar om störningar och avbrott. Vid större händelser finns information på krisinformation.se.

SOS.nu ger störningsinformation till krishanterande aktörer

För att informera krishanterande aktörer om störningar i landets kommunikationsnät har SOS Alarm, i samarbete med PTS och teleoperatörerna, utvecklat informationssidan ”Telestörningar” i SOS webbtjänst SOS.nu.

Telestörningssidan ger en snabb överblick över telestörningar i fasta och mobila telenät i hela landet, samtidigt som man kan hämta detaljer om störningarnas utbredning, konsekvenser och när störningarna kommer att vara åtgärdade.

Telestörningssidan omfattar också flera andra funktioner som till exempel möjligheten att vid större störningar få personliga notifieringar genom egna val av larmgränser.

Läs mer om störningsinformation på SOS.nu hos SOS Alarm.