Vägledning ska minska antalet telefonbedrägerier

2023-11-16

Post- och telestyrelsen (PTS) publicerar i dag en vägledning för att minska problemen med telefonbedrägerier. Myndigheten planerar att ersätta vägledningen med bindande regler under 2024.

Telefonbedrägerier har blivit vanligare i Sverige den senaste tiden. En stor del använder så kallad spoofing, vilket innebär att telefonnummer förfalskas och gör att det ser ut som att samtalet kommer från någon annan än det faktiskt gör. Spoofing används ofta som en del i ett försök att lura av någon personlig information som kan användas i ett bedrägligt syfte.

– Telefonbedrägerier är ett allvarligt problem som drabbar många. Vårt goda samarbete med operatörer om vägledningen ger förutsättningar för att minska problemen i framtiden, säger Jesper Simons, enhetschef för nummerfrågor vid PTS.

Vägledning för teleoperatörer

I dag publicerar vi en vägledning som syftar till att kunna förhindra bluff-samtal från utlandet som ser ut att komma från en svensk avsändare. Genom att stoppa dessa samtal kan operatörerna hindra en stor del av de bedrägeriförsök som görs via telefon.

I stora drag är vägledningens inriktning följande:

  • Operatörer kan stoppa samtal med svenska fasta nummer som kommer in via internationellt gränssnitt
  • Operatörer kan stoppa svenska mobilnummer som kommer in via internationellt gränssnitt, efter att ha kontrollerat att abonnenten inte använder ett svenskt abonnemang i utlandet
  • I vissa specifika fall kan det bli aktuellt att blockera nummerpresentationen i stället för att stoppa samtalet

Bindande regler ersätter vägledningen under 2024

Vi startar nu arbetet med att ta fram föreskrifter baserade på vägledningen och räknar med att de kan börja gälla under 2024. Det innebär att vägledningen ersätts av bindande regler. 

Lämna aldrig ut känsliga uppgifter och polisanmäl misstanke om brott

Var uppmärksam på nummer du inte känner igen och ta alltid det säkra före det osäkra. Lägg på om du inte vet vem som ringer dig och lämna aldrig ut känsliga uppgifter som exempelvis lösenord, kortuppgifter eller personuppgifter. Kontakta genast din bank och gör en polisanmälan om du misstänker att du blivit utsatt för bedrägeri.

Mer information

Claes Hultholm, jurist, enheten för nummer och adressering, 08-678 57 52

Jesper Simons, chef, enheten för nummer och adressering, 08-678 56 95

PTS presstjänst, 08-678 55 55

Telefonbedrägerier (PTS webbplats)

Svårlurad - Tillsammans hjälps vi åt att stoppa bedrägerierna (svarlurad.se) (information från Sveriges banker)