Spärrtjänster

Alla teleoperatörer är skyldiga att kostnadsfritt erbjuda sina abonnenter nummerspärr och kreditspärr.

Syftet med spärrtjänsterna är att du som konsument ska ha möjlighet att skydda dig mot oväntat höga telefonräkningar. Det finns även en spärrtjänst för mobilsurf i annat EU-land.

Alla teleabonnenter ska kunna:

  • spärra vissa nummer så att det inte går att ringa till dem
  • sätta en kreditgräns så att abonnemanget spärras när räkningen överstiger gränsen.

Reglerna om spärrtjänster gäller för både fast och mobil telefoni. Reglerna gäller dock bara för samtalstjänster. Operatörerna är alltså inte skyldiga att ha spärrar mot vanliga SMS och datatrafik. Från och med den 1 juli 2011 måste operatörerna kunna erbjuda en nummerspärr också för betal-sms (t.ex. när man sms-röstar i en tv-tävling).

Operatörerna får inte ta betalt för att lägga till, ändra eller ta bort en kreditspärr eller spärrar av vissa nummer.

Operatören är skyldig att se till att du kan ringa 112 och andra avgiftsfria nummer även efter det att kreditspärren har slagit till.

Kontrollfrågor

När du söker information om spärrtjänster kan du använda de här frågorna för att kontrollera att du får det skydd du vill ha och för att jämföra olika operatörers spärrar.

Nummerspärr

  • Är spärren gratis?
  • Kan jag få spärr mot betalsamtal/massanropstjänster/utlandssamtal/ nummerupplysningstjänster?
  • Kan jag få spärr mot betal-sms?
  • Hur ofta kan jag ändra spärren, och är det gratis att göra det?
  • Hur långt efter min beställning börjar spärren fungera?
  • Hur gör jag för att häva spärrningen?

Kreditspärr

  • Är spärren gratis?
  • Vilket kreditbelopp kan jag välja?
  • Vilka av de olika kostnaderna i mitt abonnemang ingår i kreditbeloppet (bara löpande kostnader eller även fasta kostnader)?
  • Vilka tjänster (samtal/sms/data) ingår i kreditbeloppet?
  • Kan jag ringa 112, 90 000 och avgiftsfria samtal (= nummer som börjar med 020 och 116) även om spärren har slagit till?
  • Riskerar jag att överskrida kreditgränsen utan att spärren hinner slå till, om jag ringer betalsamtal och utlandssamtal?
  • Hur gör jag om jag vill fortsätta ringa utan inskränkning efter att spärren har slagit till?
  • Hur ofta kan jag ändra kreditbeloppet, och är det gratis att göra det?
  • Hur långt efter min beställning börjar spärren fungera?
  • Hur gör jag för att häva spärrningen?

För helt aktuell och mer uttömmande information om respektive spärr hänvisar vi till den aktuella operatörens webbplats.