Få brev och paket

I PTS allmänna råd (PTSFS 2008:6) finns övergripande riktlinjer för hur utdelningen av post till mottagarna ska gå till.

PostNord har bl.a. i uppdrag att dela ut post till alla mottagare oavsett var de bor. För att detta ska kunna göras till rimliga kostnader krävs att:

  • PostNord, fastighetsägare och postmottagare samarbetar.
  • PostNord har en så effektiv utdelningsorganisation som möjligt. Därför kan de inte alltid ta hänsyn till individuella önskemål om hur utdelningen ska gå till.
  • Att PostNord i god tid upplyser mottagarna och andra berörda parter om planerade förändringar i utdelningstjänsten.

Om parterna inte kan komma överens, kan följden ytterst bli att mottagaren får hämta ut sina försändelser på något av PostNords utlämningsställen, t.ex. brevbärarkontoret.

Frågor och svar om utdelning av post

Varför händer det att jag får mina grannars post eller att brev till mig inte kommer fram?

Kontakta PostNords kundtjänst eller ditt lokala utdelningskontor och påtala problemet. Orsaken kan vara att adressat, gata eller nummer förväxlas då brevbäraren sorterar sin post inför utdelningsrundan. Om det finns fler än en postoperatör där du bor, försök kontrollera vilken av dem som har delat ut försändelsen (med hjälp av eventuell stämpel och frankering eller genom att kontakta avsändaren).

Jag har flyttat/bytt utdelningsadress men har nu upptäckt att vissa brev inte når mig på min nya adress.

Den vanligaste orsaken till att brev inte kommer fram till den nya adressen är att man under eftersändningstiden glömt att informera avsändaren om att man har ny adress. Det är endast vissa myndigheter som automatiskt får tillgång till de nya adressuppgifterna. När eftersändningstiden upphört, får postoperatören ingen mer information från Svensk Adressändring AB (SvAAB) om vart ett brev med den gamla adressen ska skickas. Brevet återsänds därför till avsändaren och om någon sådan inte anges ska den skickas till PTS enhet för saknade brev. Läs mer under Adressändring och eftersändning

Får brevbäraren lämna post i trapphuset?

Brevbäraren får inte dela ut en försändelse om brevbäraren inte vet var adressaten bor. Obeställbara försändelser ska returneras till avsändaren eller, i de fall dennes adress är okänd, till PTS enhet för saknade brev.

Får Posten bestämma var min postlåda ska stå?

Riktlinjerna för hur PostNord ska bedriva sin utdelningsverksamhet återfinns i PTS allmänna råd. Detta innebär att PostNord kan anvisa en plats för var postlådan ska stå om detta bedöms nödvändigt för att underlätta utdelningsverksamheten. På landsbygden är det brukligt att postlådor placeras i postlådesamlingar i direkt anslutning till lantbrevbärarens färdväg och inte vid tomtgränsen. PostNords information om postlådors placering.

Varför måste jag flytta min låda när den förre fastighetsägaren fick sin post utdelad vid tomtgränsen?

Det kan bero på att den tidigare adressaten på grund av ålder eller sjukdom hade rätt till utsträckt service av lantbrevbäraren. I andra fall kan PostNord tidigare rutinmässigt ha tillhandahållit ”överservice”, det vill säga hushållet har fått posten utdelad vid tomtgräns trots att varken kraven i utdelningspolicyn varit uppfyllda eller att det funnits grund för utsträckt service. En striktare och enhetligare tillämpning av utdelningspolicyn kan därför ha genomdrivits i samband med ägarbytet.

Vad ska jag göra om jag på grund av funktionshinder eller hög ålder inte kan hämta min post själv?

Äldre och handikappade i glesbygd har rätt till så kallad utsträckt service som innebär att lantbrevbäraren delar ut posten i direkt anslutning till bostaden om det inte finns någon annan i hushållet som kan hämta den. Staten ersätter PostNord för denna merkostnad. Den som anser sig vara i behov av utsträckt service kan behöva visa upp någon form av medicinskt intyg för PostNord. Läs mer på sidan Utdelning i tätort.

Kan jag kräva att få min post i brevinkastet trots att man installerat fastighetsboxar i huset?

Att installera fastighetsboxar i ett flerfamiljshus är framför allt en fråga för fastighetsägaren och de boende. Det finns inga bestämmelser som säger att posten måste delas ut i adressaternas brevinkast och om fastighetsboxar har installerats i huset, kan inte en eller några kunder kräva att PostNord ska dela ut deras post till lägenheten. Läs mer på sidan Utdelning i tätort.

Vad ska jag göra om jag inte får min post?

Om du är missnöjd med en postoperatörs service ska du i första hand vända dig till operatören.  Anmälan om klagomål på postoperatör.