Jag har problem med mitt bredband

1. Hur kan jag förbättra hastigheten på mitt fasta bredband?
2. Hur kan jag förbättra hastigheten eller täckningen på mitt mobila bredband?
3. Vad gör jag om mitt bredband slutar fungera?
4. Vad kan jag göra om jag har höga krav på min anslutning?
5. Vem kan jag kontakta om jag har problem med bredbandet?
6. Vem kan jag som företagare kontakta?

1. Hur kan jag förbättra hastigheten på mitt fasta bredband?

Om ditt bredband är långsamt kan du kontrollera hastigheten med Bredbandskollen. Där kan du också jämföra den verkliga hastigheten med den maxhastighet som leverantören lovar. Om det skiljer sig mycket finns det en åtgärdsguide, där du får tips om vad du kan göra. Läs mer hos Telekområdgivarna om hastigheter för bredband.

Om ditt bredband ändå är för långsamt kan du reklamera det hos leverantören.

Läs vilka andra du kan vända dig till om du har problem med ditt bredband i fråga 5 nedan.

 

2. Hur kan jag förbättra hastigheten eller täckningen på mitt mobila bredband?

Om ditt bredband är långsamt kan du kontrollera hastigheten med Bredbandskollen. Där kan du också jämföra den verkliga hastigheten med den maxhastighet som leverantören lovar. Om det skiljer sig mycket finns det en åtgärdsguide, där du får tips om vad du kan göra. Läs mer hos Telekområdgivarna om hastigheter för bredband.

Det finns täckningskartor där du kan se om en viss leverantör har täckning i ett visst område. Du kan även få goda råd om täckning av PTS. Det kan vara problem med täckningen inomhus. PTS ger ett par tips hur du kan förbättra inomhustäckningen.

På din mobiltelefon finns en indikator (ofta staplar i olika höjd) som visar om du har täckning med hög eller låg signalstyrka. För att ditt mobila bredband ska vara snabbt behöver du ha hög signalstyrka.

För att öka signalstyrkan inomhus, och därmed datahastigheten, kan du använda en yttre antenn, antingen en antenn som monteras utomhus på fasaden eller en liten portabel antenn. Läs mer om mobilt bredband och yttre antenner.

Om ditt mobila bredband ändå är för långsamt kan du reklamera det hos leverantören.

Läs vilka andra du kan vända dig till om du har problem med ditt bredband i fråga 5 nedan.

 

3. Vad gör jag om mitt bredband slutar fungera?

Hos Bredbandskollen finns en åtgärdsguide, där du får tips om vad du kan göra om bredbandet inte fungerar som det ska.

Kontakta din leverantör om ditt bredband fortfarande inte fungerar.  Spara gärna skriftliga kopior på din kommunikation med leverantören. Kontrollera även vad det står i ditt avtal. Där ska det finnas information om tjänsten och kvaliteten. Det kan till exempel vara uppgifter om hur snabbt du ska få tillbaka tjänsten efter avbrott eller vilken ersättning du kan få från leverantören.

Läs vilka andra du kan vända dig till om du har problem med ditt bredband i fråga 5 nedan.

 

4. Vad kan jag göra om jag har höga krav på min anslutning?

Om du har höga krav på att internet alltid måste fungera behöver du en reservlösning för de tillfällen när det blir avbrott. Du kan till exempel ha flera olika typer av anslutningar eller använda flera leverantörer. Det gäller i första hand myndigheter, företag och organisationer. Som privatperson kan du till exempel köpa ett kontantkort som ger bredband från någon annan än din vanliga leverantör, som du kan använda om din vanliga leverantör har problem med sitt nät.

 

5. Vem kan jag kontakta om jag har problem med bredbandet?

Om du har problem med ditt bredband kontaktar du i första hand din leverantör. På Telekområdgivarnas webbplats kan du läsa om hur du gör för att reklamera bredbandet.

Du kan också vända dig till

PTS har tyvärr inte möjlighet att hjälpa dig som enskild abonnent om du har problem med bredbandet. Men om vi får in klagomål från många abonnenter på samma leverantör är det ett varningstecken för oss om att vi behöver kontrollera den leverantören. Kontakta oss på pts@pts.se eller 08-678 55 00. Läs mer om vad PTS gör.

 

6. Vem kan jag som företagare kontakta?

Om du är företagare kan du ha möjlighet att få juristhjälp genom din branschorganisation. Du kan också vända dig till tingsrätten eller Marknadsdomstolen.