Mobilt bredband

Skillnaden mellan fast och mobil anslutning är att du vid fast anslutning är knuten till en viss plats. Vid användning av mobilt bredband kan du förflytta dig samtidigt som du surfar.

Mobilt bredband används vanligen i mobiltelefonen (ofta kallat mobilsurf) eller genom ett modem eller instickskort som kopplas in i den bärbara datorn. Du kan då koppla upp dig var som helst. En förutsättning är dock att det finns täckning.

Överföring av information via mobilt bredband kan ske via olika tekniker: 2G (GPRS), 3G, HSPA och LTE (4G), som alla ger mobilitet över stora områden. Wi-Fi kan ge trådlöst och mobilt bredband inom ett begränsat område, till exempel i hemmet.

Operatörerna erbjuder olika hastigheter och prisplaner för tjänsten mobilt bredband, och utvecklingen sker snabbt. Fråga därför operatörerna om vilka tjänster de erbjuder, priser och om villkoren för dem. Det kan vara särskilt viktigt att undersöka om det finns begränsningar för hur bredbandet kan användas.

Den hastighet som leverantören marknadsför är en teoretisk maxhastighet som konsumenten normalt inte kommer upp i. Många faktorer kan påverka vilken hastighet du får, exempelvis täckning, din egen utrustning, och hur många som surfar samtidigt i området. Hastigheten varierar ofta mellan olika användningstillfällen och var man befinner sig.

Att tänka på när du väljer mobilt bredband

Innan du bestämmer om du ska välja mobilt bredband bör du kontrollera vissa saker:

Har du behov av att använda ditt bredband på ett visst sätt?

Viss användning kan vara förbjuden eller blockerad hos operatören. Läs noga igenom villkoren och fråga din operatör om den tjänst du vill använda kommer att fungera. Det här kan vara särskilt viktigt om du har behov av tjänster som bildtelefoni eller trygghetslarm. Tjänster som bygger på fildelning kan också vara blockerade.

Vad kan jag välja?

Undvik förhastade köp. Tänk igenom vad du har för behov och jämför de olika internetoperatörernas erbjudanden.

Finns det täckning där du vill använda bredband?

Eftersom det framförallt är mobilnät som används kan samma problem uppstå som för vanlig mobiltelefoni, till exempel vad gäller täckning. Gå in på operatörernas webbplatser och jämför täckningskartor för att se vilken som passar bäst för dina behov. Operatörernas täckningskartor innebär inte en garanti för täckning på en viss plats. Bäst är att testa tjänsten där man har störst behov av att använda den. Vissa operatörer har proverbjudanden, eller så kan man kolla i bekantskapskretsen eller grannskapet hur tjänsten fungerar på platser där man behöver använda den. Läs mer om täckning.

Kan jag göra något för att förbättra täckningen?

Om täckning helt saknas kan man som privatperson inte göra något. Om signalen däremot är svag, till exempel inomhus då signalen gått genom väggar, kan mottagningen förbättras genom att du kopplar in en extern antenn. Det finns små, portabla antenner som man kan koppla direkt till sitt mobila bredbandsmodem som ger viss förbättring, särskilt om antennen placeras i ett fönster. Om mobilen har ett externt antennuttag kan antennen även kopplas till mobilen – men tyvärr är sådana mobiler ovanliga numera. Det finns också portabla modem lämpade för mobilt bredband som kopplas upp mot mobilnätet och sedan använder Wi-Fi-nät för att ansluta mobilen eller datorn. Modemet kan då placeras i ett fönster som vetter mot närmsta basstation.

En riktantenn som monteras på huset ger den största förbättringen. En riktantenn ska monteras riktad mot närmaste basstation. Man kan få information om var närmaste basstation finns av sin operatör. Vid montering dras en kabel från riktantennen in i huset. Kabeln kan anslutas direkt till det mobila bredbandsmodemet alternativt till ett Wi-Fi-modem. Man ska välja en riktantenn som är anpassad för att hantera de frekvenser man är intresserad av – fråga i butiken innan inköp. Läs PTS goda råd om hur man kan förbättra sin inomhustäckning.   

Är överföringshastigheten tillräcklig?

Om du främst surfar och skickar e-post så är mobilt bredband ofta tillräckligt. Det kan däremot finnas begränsningar om du ofta laddar hem musik, filmer, vill titta på TV eller liknande. Dels motsvarar överföringshastigheterna inte högre hastigheter i fast bredband, dels begränsar många operatörer hur mycket du kan använda tjänsten, om du når upp till en viss förbrukning.

Mobilnäten är känsliga för överbelastning. Utgå inte från att du får den upp-till hastighet som anges. Fråga operatören hur kapaciteten i nätet ser ut och be att få prova tjänsten i det område där du helst vill kunna använda den. Be också om att få skriftlig information från operatören vad som gäller om du inte blir nöjd med tjänsten när du testar den. På Bredbandskollen (www.bredbandskollen.se) kan man mäta överföringshastigheten och få tillgång till bra statistik.

Får jag surfa hur mycket som helst?

Det finns ofta trafiktak i mobila bredband. Fundera över vad du ska använda tjänsten till och hur mycket data du kommer att använda. På operatörens hemsidor finns många gånger grafiska exempel på vilken användning olika datamängder möjliggör. Undersök också vad som händer om trafiktaket uppnås.

Hur lång är bindningstiden?

Bindningstiden innebär att du blir låst till en viss operatör. Det kan finnas fördelar med att inte binda upp sig i långa avtal vid nytecknandet av en internettjänst. Om tjänsten inte motsvarar dina förväntningar kan det vara bra att kunna byta.

Hur lång är uppsägningstiden?

Nästan alla abonnemang har tre månaders uppsägningstid. För att tjänsten ska upphöra att gälla vid bindningstidens utgång måste tjänsten sägas upp senast tre månader i förväg.

Kan jag byta leverantör?

Tilläggstjänster och sampaketerade erbjudanden kan göra det svårt att byta operatör. Om flera tjänster ingår i abonnemanget kan det finnas avgifter vid byte av enstaka tjänster. Undersök också vad som gäller för eventuella lagringstjänster som ingår och tänk på att du inte kan flytta med dig en operatörsspecifik e-postadress. En adress som slutar på exempelvis telia.com eller telenor.com kan inte användas hos en annan operatör. Det kan vara bättre att välja en e-postadress från ett fristående företag, som du kan använda oavsett vilken operatör du är kund hos.

Priser och begränsningar

Jämför de olika operatörernas priser. Tänk på att prisplanerna för mobilt bredband ibland skiljer sig från fast anslutning. Till exempel kan priset bero på hur mycket du förbrukar. Det finns till exempel kontantkort och kombinerad prissättning med månadsavgift och rörlig avgift.

Viktigt att tänka på är att användning av mobilt bredband utomlands kan bli många gånger dyrare än användning i Sverige. Bara att surfa in på till exempel en nyhetssida kan kosta mellan femtio och flera hundra kronor.

Om du surfar med mobilt bredband i närheten av Sveriges gränser mot andra länder kan telefonen eller modemet koppla trafiken via grannlandets nät om det ger bättre mottagning. Då kan du få betala detsamma som om tjänsterna skulle ha använts utomlands.

För att undvika en onödigt dyr räkning, om du bor eller ofta vistas nära gränserna, är det bra att kontrollera om din operatör har en spärr mot utlandstrafik, eller hur du ska göra för att trafiken inte ska kopplas via ett utländskt nät.

Om du vill läsa mer om vad du ska tänka på före köp, eller om du har problem med tjänsten eller avtalet som du inte lyckas lösa med din operatör kan du få hjälp hos Telekområdgivarna.