Företagskunder

Viktiga faktorer i samband med ett företags inköpsbeslut för posttjänster

Att tänka på inför inköpsprocessen

  • Hur ser totalkostnaden för porto ut i organisationen?
    Kostnadsansvaret för porto ligger ofta uppdelat på flera olika avdelningar. Sammantaget kan portokostnader utgöra en väsentlig kostnad för företaget som helhet och innebära besparingsmöjligheter.
  • Den faktiska kostnaden påverkas av:
    • Sändningsstrukturen (frekvens, sändningsstorlek, vikt och format, antal editioner – sekvenser, etc.)
    • Sändningens innehåll (ADR, transaktionspost, tidningar/tidsskrifter)
    • Den geografiska fördelningen av befintliga kunder och mottagare i planerade kampanjer/utskick
  • Ta fram statistik över tidigare utfall (från exempelvis egna system, printföretag och postoperatörer). Företagets verkliga postflöden är viktiga att känna till för att undvika schablonprissättning.
  • Följ upp att rabatter enligt tidigare avtal blev som förväntades.
  • Utnyttja konkurrensen genom att ta in konkurrerande offerter och jämför alternativ.

 

Inför avtalsskrivning

  • Bestäm vilka posttjänster ditt företag behöver.
  • Begär skriftliga offerter av respektive postoperatör.
  • Kontrollera att ni kan klara de inlämningsvillkor som är förutsättningen för att erhålla de erbjudna rabatterna.
  • Tänk på att volymrabatter ska erbjudas stegvis för olika volymintervall och inte enbart för hela eller del av totalvolymen.
  • Tänk på att helhetslösningar som förhindrar möjligheten att anlita en annan postoperatör under avtalsperioden kan strida mot post- eller konkurrenslagstiftning.

 

Se även ytterligare information på PTS webbplats som kan vara bra att känna till som företagskund:

Lagstiftning och PTS tillsynsarbete.

Regler kopplade till prissättningen på postmarknaden.

För mer information om postmarknaden läs den senaste upplagan av PTS rapport ”Svensk postmarknad”